שאלות ותשובות בדבר חשבון המים והביוב

חשבון המים שלך מורכב מחיוב בגין המים שצרכת באופן פרטי ביחידת הדיור בה מותקן מד המים
( מד מים משויך)  וכן מהצריכה המשותפת ( הפרשי מדידה ) , במידה והנך מתגורר בבניין משותף. תעריפי המים נקבעים ע”י הרשות הממשלתית למים וביוב והינם אחידים בכל התאגידים בארץ. תעריפי המים מדורגים לפי כמות הצריכה לנפש: עד 7 מ”ק לחודשיים לנפש נקבע תעריף נמוך
ומעל 7 מ”ק לחודשיים לנפש נקבע תעריף גבוה. תעריפי המים משתנים מעת לעת ע”י הרשות הממשלתית למים וביוב.

צריכת המים שלך נרשמת במד המים ונקראת ע”י קוראים מיומנים מטעם תאגיד “מי כרמל”.
במקרה בו אין גישה לנכס, חשבון המים מחושב לפי הערכת צריכה, לכן חשוב לשמור על אזור מד המים נקי, מסודר ונגיש.

ניתן לשלם את חשבון המים במקומות הבאים:

  • הוראת קבע: הדרך המומלצת ביותר לתשלום חשבונות מים הינה חתימה על הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק או כרטיס האשראי . הוראת קבע חוסכת לך טרחה, עמידה בתור וכמובן מאפשרת תשלום החשבונות בזמן. באמצעות התשלום בהוראת קבע, נחסכות עמלות מיותרות וריביות פיגורים.
  • בבנקים מסחריים.
  • בסניפי בנק הדואר.
  • במשרדי שרותי קהל והעירוניות
  • תשלום באמצעות כרטיס אשראי:
  • באמצעות שיחת חינם 1-800-800-987.
  • באתר האינטרנט של התאגיד.

בהתאם להחלטת הרשות הממשלתית למים וביוב, החל מתאריך 10.08.08 ,בוטל התעריף המוזל לגינה בכל הרשויות המקומיות ותאגידי המים בישראל.

כן. תעריפי המים נקבעים על ידי הרשות הממשלתית למים וביוב והם אחידים בכל התאגידים בארץ. לפי שיטת החיוב, מחשבים את מספר הנפשות במשפחה ומקציבים לכל נפש 3.5 מ”ק לצריכה חודשית (7 מ”ק לצריכה דו-חודשית) בתעריף 1 הנמוך. מעבר לכך, כל מ”ק צריכה יחויב לפי תעריף 2 הגבוה.

עם כניסתם לתוקף של הכללים החדשים חל שינוי באופן איסוף המידע על מספר הנפשות המתגוררות ביחידת דיור בהתאם לכללי המים ( קביעת כמות מוכרת), התשע”ו – 2016:

 כמות הנפשות ליחידת דיור תיקבע לפי הרישום במרשם האוכלוסין.

  • אם מספר הנפשות הרשומות במרשם האוכלוסין תואם לנתוני התאגיד –
    לא יחול שינוי לגבי הכמות המוכרת ליחידת הדיור ואין צורך בביצוע פעולה כלשהי
     על ידי  הצרכן.
  • אם מספר הנפשות הרשומות במרשם האוכלוסין קטן  מנתוני התאגיד-
    אם לא יוצג מידע אחר על ידי הצרכן, יקבע מספר הנפשות לפי נתוני מרשם האוכלוסין
    אך לא פחות מ-2 נפשות. כלומר, כמות המים המוכרת ליחידת דיור תקטן בהתאם לדיווח
    ממרשם האוכלוסין וזאת מתחילת תקופת החיוב השנייה אחרי שליחת ההודעה.
  • אם מספר הנפשות הרשומות במרשם האוכלוסין גדול מנתוני התאגיד  –
    כל עוד לא יוצג בפני התאגיד מידע שונה, ייקבע מספר הנפשות לפי נתוני מרשם האוכלוסין.
    כלומר, כמות המים המוכרת תגדל בהתאם לדיווח ממרשם האוכלוסין וזאת מתחילת תקופת
    החיוב שבה התקבלו הנתונים האמורים ממרשם האוכלוסין.
  • אם כתובת הצרכן שונה מזו הרשומה במרשם האוכלוסין –
    כל עוד לא יוצג בפני התאגיד מידע שונה, ייקבע מספר הנפשות על 2 נפשות. העדכון יחול מתחילת תקופת החיוב השנייה אחרי שליחת ההודעה. הצרכן הרשום רשאי למלא את טופס הדיווח בצירוף האסמכתאות הנדרשות בטופס ולשלוח הבקשה לתאגיד באמצעות מייל לכתובת: water@haifa.muni.il
    או על ידי מילוי הטופס המקוון לעדכון מספר נפשות – לחצו כאן למילוי טופס מקוון  .
    מי שאינו רשום במרשם האוכלוסין בכתובת בה הוא מתגורר, יצטרך לדווח לתאגיד מדי שנה.
    בהעדר דיווח, וכן במקרים של נפש אחת, הכמות המוכרת תיקבע לפי 2 נפשות בלבד וההקצבה תיקבע ל- 7 מ”ק לחודש לנפש.

 צרכן ביתי רשאי בכל עת להגיש בקשה לעדכון מספר הנפשות המוכר על גבי טופס דיווח בצירוף אסמכתאות. לאחר עדכון ראשון בספרי התאגיד, כל עדכון לפי דיווח צרכן יחל מתקופת הדיווח העוקבת למועד השינוי לפי המסמכים שיצורפו.
הדיווח יערך על גבי טופס 1 שניתן להורידו באתר האינטרנט שלנו.

לדיווח יש לצרף אסמכתאות, כפי שנדרש בטופס.

בכל החלפת מחזיקים בנכס יש להציג ספחי תעודת זהות. היה וכתובת המגורים שונה מהרשום במרשם אוכלוסין, יש לדווח על מספר הנפשות כפי שהוסבר לעיל.

 

אם חלו שינוים במספר הנפשות בנכס שלך: אל תשכח לדווח למרשם האוכלוסין!

הפרשי מדידה הינם ההפרש בין צריכת המים שנמדדת במד המים הראשי בנכס לבין סך צריכת המים הנמדדת במדי המים הפרטיים של הדיירים.
 הפרשי מדידה יכולים לנבוע משימוש במים לניקיון הבניין, השקיית הגינה או כל צריכת מים המבוצעת ישירות ממד המים הראשי והמערכת הפרטית המשותפת .

בהתאם לעדכון שחל בכללי המים, אשר נקבע על ידי הרשות הממשלתית למים וביוב, החל מיום 01.01.2012 מחולקת צריכת המים המשותפת בכל הבניינים באופן שווה בין כלל הדיירים בבניין.
יחד עם זאת, עומדת בפני הצרכנים האפשרות לחלק את הפרשי המדידה ביניהם גם על פי השטח היחסי של כל דירה, או בדרך אחרת המוסכמת עליהם והנקבעת בתקנון הבית המשותף. לצורך חלוקה זו על נציגות הבית המשותף להציג מסמכים לפי הוראות סעיף 58 לחוק המקרקעין, התשכ”ט, כדלקמן:

א.    בבית הרשום כבית משותף:

(1)  פנייה בכתב, חתומה על ידי נציגות הבית המשותף, לחלוקת הפרשי המדידה (צריכה    
            משותפת) בהתאם להוראות סעיף 58 לחוק המקרקעין.

(2)  כתב מינוי נציגות הבית המשותף

(3)  נסח רישום מרוכז של הבית המשותף.

 

ב.   בבית שאינו רשום כבית משותף –

המסמכים המפורטים בפסקה (א)(1) ו-(2) בצירוף אישור בדבר שטחי הדירות בנכס מטעם הרשות המקומית או מטעם הקבלן בונה הבית, ובהיעדר אישורים כאמור, מטעם מודד מוסמך.

ככל שיומצאו המסמכים שלעיל, תחולק צריכת המים המשותפת בין הדיירים לפי יחס שטח רצפת דירתו של כל צרכן אל שטח הרצפה של כל הדירות שבבית המשותף, או לפי שיעור השתתפות אחר אשר נקבע בתקנון.

למען הסר ספק, כל הסדר אחר אשר היה קבוע עד כה בוטל החל מיום 01.01.2012 ועד לקבלת כל המסמכים המפורטים לעיל מחולקת צריכת המים המשותפת באופן שווה בין כלל דיירי הבניין.

כללים אלו חלים על כל סוגי הנכסים, לרבות עסקים, תעשיה, משרדים ועוד.

במקרה כזה, אנו ממליצים לערוך מספר בדיקות:

  • האם הייתה צריכה חריגה של מים בגין גינון חדש / שיפוץ הדירה / ביקור אורחים וכד’.
  • האם קיימת נזילה בדירה
  • אם החשבון נעשה לפי הערכה (קוד 1) בסימון הערכה.
  • האם מספר הנפשות של יחידת הדיור מעודכן.

אם לא אותרה נזילה בנכס, באפשרותך לפנות לתאגיד ולפתוח בהליך בירור חשבון. הליך הבירור מורכב מבדיקות ראשוניות אשר מבוצעות ללא תשלום ומבדיקות נוספות אשר מבוצעות בתשלום מוגדר מראש הקבוע בכללים (כגון: : שליחת מד המים לבדיקה במבדקה).

יכולות להיות מספר סיבות לקריאה גבוהה בגין צריכה משותפת, החל מנזילת מים בשטח הבניין (גלויה או סמויה), תקלה במערכת ההשקיה של הגינון בבניין, גניבת מים מהצנרת של הבניין, קבלנים הצורכים מים מבניין חדש גם לאחר שהתאכלס, תקלה במוני המים או קריאות שגויות של מוני מים. כמו כן ייתכן מצב בו הקבלן שבנה מתחם של בניינים, העמיס בטעות את השקיית הגינון של המתחם באופן בלתי שוויוני בין הבניינים במתחם.

תאגיד מי כרמל שם לנגד עיניו כמטרה מרכזית לשפר את השירות ללקוח באמצעות שיטות עבודה וניהול מתקדמות, והוא פועל במסגרת אחריותו להפחית למינימום תופעות של קריאות מים חריגות.

כדי לאתר נזילה בצנרת המים יש לבדוק תחילה האם יש סממנים נראים לעין לנזילה. סממנים אלה יכולים להיות: רטיבות בקיר, טפטוף ברז, נזילה תמידית ממיכל ההדחה וכדומה. בבתים פרטיים יתכן שקיימת נזילה בצנרת השקיה, או תקלה במחשב השקיה הגורמת לצריכת מים מופרזת. כמו כן כדאי לבדוק שאין נזילות מדוד שמש.

בשלב שני, מומלץ להפסיק את כל זרימת המים ( לסגור את כל הברזים, מכונת הכביסה וכדומה) ולבחון האם מד המים ממשיך להסתובב. אם מד המים ממשיך להסתובב, ככל הנראה קיימת נזילה בצנרת. כמובן, תמיד קיימת האפשרות לפנות לגורם מקצועי ולבקש את בדיקת התשתית הפרטית.

גילית נזילה: עליך לתקן אותה בהקדם האפשרי ולשמור את הקבלות בגין התיקון.

חשוב להדגיש: ספק המים אינו אחראי לתקלות מים במקרקעין הפרטיים והמשותפים של הצרכנים. ככל שצרכן מעוניין להיעזר בשירותיו של גורם מקצועי במקרקעין הפרטיים, עליו לפנות לאיש מקצוע פרטי ולא לתאגיד.

אם איתרת נזילה בצנרת הפרטית וכתוצאה מהנזילה צריכת המים בחודשי הנזילה עלתה
ב- 50% או יותר מהצריכה באותה תקופה בשנה קודמת, באפשרותך להגיש בקשה להכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה על מנת לקבל תעריף נזילה שהינו תעריף מופחת לצריכה מעבר לצריכה הרגילה שלך.

יש למלא את הטופס הבקשה להכרה בתעריף מיוחד בשל צריכה חריגה הנובעת מנזילה ולצרף לו אסמכתאות על תיקון הנזילה

הכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה תינתן, לכל היותר, לגבי שתי תקופות חיוב רצופות, שבכל אחת מהן התקיימו התנאים המפורטים בסעיף 14 לכללי תאגידי המים והביוב (אמות מידה והוראות בעניין הרמה, הטיב והאיכות של השירותים שעל חברה לתת לצרכניה), תשע”א – 2011
 וכדלקמן:

  1. צריכה חריגה הנובעת מנזילה תוכר אם התקיימו התנאים האלה:

(1)  לגבי מד מים משויך ומד מים ראשי –

(א)   כמות המים שנמדדה במד המים המשויך או במד המים הראשי בתקופת החיוב מהווה צריכה חריגה או הפרשי מדידה חריגים, לפי העניין;

(ב)   הצרכן הצהיר, כי הצריכה החריגה נגרמה כתוצאה מנזילה שתוקנה;

(ג)    טרם חלפו שישה חודשים מתום תקופת החיוב האחרונה שבגינה מתבקשת ההכרה;

(2)  לגבי מד מים ראשי, לא הוכרה בנכס האמור צריכה חריגה הנובעת מנזילה בעשרים וארבעה החודשים שקדמו למועד תקופת החיוב הראשונה שבעבורה מבוקשת ההכרה;

(3)  לגבי מד מים משויך, לא הוכרה בנכס האמור צריכה חריגה הנובעת מנזילה בשניים עשר החודשים שקדמו למועד תקופת החיוב הראשונה שבעבורה מבוקשת ההכרה.

 היה והתקבלה בקשתך להכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה, הצריכה הרגילה  תחויב בתעריפי המים הרגילים והצריכה העודפת (מעבר לצריכה הרגילה) תחויב בתעריף נזילה מופחת אשר נקבע ע”י הרשות הממשלתית למים וביוב.

הגשת בקשה לעריכת ברור חשבון תקופתי.

היה ולא נמצאה נזילה או אם הנך סבור כי החשבון התקופתי שגוי ( צריכה גבוהה מהרגיל או כל סיבה אחרת) , באפשרותך לפנות לתאגיד בבקשה לעריכת ברור חשבון תקופתי.
 את הבקשה יש להגיש על גבי טופס “בקשה לעריכת ברור חשבון תקופתי”.

את הבקשה ניתן להגיש עד 30 ימים מהמועד האחרון לתשלום החשבון עבורו מבוקש הברור על גבי הטופס הנמצא באתר אינטרנט.

בסיום הבדיקות יישלח אליך טופס תשובה לבקשה לברור חשבון תקופתי עם פירוט הבדיקות שבוצעו, הממצאים והפעולות שננקטו בעקבותיהן.

בדיקת מד המים ( בוררות).

הנך רשאי לבקש בדיקת תקינות של מד המים אך לא יאוחר מ- 21 ימים ממועד קבלת הודעה על תוצאות הבירור של חיוב בעד צריכת מים . בדיקת מד המים מתבצעת במעבדה חיצונית מורשית ע”י מכון התקנים.

בקשה לבדיקת בוררות תוגש ע”ג טופס בקשה לבדיקת בוררות. קבלת הבקשה מותנת בתשלום עבור בדיקת הבוררות בהתאם לקבוע בכללים.

במידה ומד המים נמצא לא תקין, יזוכה חשבונך בעלות הבדיקה ויבוצע תיקון לחשבון המים.

לוגו אתר מי כרמל

מאחלים לכם חג פסח שמח וכשר

בודק...